Karta poległego

Nazwisko: SMOLIŃSKI
Imię #1: Jan
Imię #2:
Imię #3:
Pseudonim:
Imię ojca: Franciszek
Imię matki: Waleria
Nazwisko rodowe matki: Król
Data urodzenia: 1913
Miejsce urodzenia:
Rodzeństwo: Maria (1914-), Stefania (1917-), Stanisław, Józef (i zmarła siostra bliźniaczka), Henryka
Stan cywilny: kawaler
Małżonek:
Dzieci:
Ostatni adres: Zdanów, par. Kleczanów, gm. Obrazów
Narodowość: polska
Wykształcenie:
Zawód:
Wyznanie: rzymskokatolickie
Tytuł naukowy:
Stanowisko:

Stosunek do służby wojskowej: żołnierz,
Numer ewidencyjny:
Powiatowa Komenda Uzupełnień (PKU):
Rejonowa Komenda Uzupełnień (RKU):
Związek operacyjny: Armia Łódź
Rodzaj broni lub służby: Piechota
Stopień:

strz.
Przydział na 1 września 1939: 2 DP Leg.
Jednostka: 2 pp Leg.
Funkcja na 1 września 1939:
Przydział po 1 września 1939:
Funkcja po 1 września 1939:
Przebieg służby wojskowej: # koniec VIII 1939 - zmobilizowany do Wojska Polskiego;
Odznaczenia:
Wrzesień 1939 - szlak bojowy:
Data śmierci: 13 wrzesień 1939 [1]
Miejsce śmierci: Święcice
Przyczyna śmierci: poległy
Okoliczności śmierci: Poległ od wybuchu granatu lub pocisku (tradycja rodzinna).
Pierwotne miejsce spoczynku #1:
Data ekshumacji:
Pierwotne miejsce spoczynku #2:
Data ekshumacji:
Pierwotne miejsce spoczynku #3:
Data ekshumacji:
Obecne miejsce spoczynku: Rokitno, kwatera wojenna
Lokalizacja grobu:
Upamiętniony:
Forma upamiętnienia:
Przedmioty znalezione przy pochowanym:
Miejsce przechowywania ww. przedmiotów:
Życiorys:
Wspomnienia / relacje: "Jan otrzymał powołanie pod koniec sierpnia (wg tradycji rodzinnej to była niedziela wieczór, co odpowiada 27 sierpnia). Sołtys zaniósł mu wezwanie do domu narzeczonej. Koledzy, którzy wrócili, przynieśli wiadomość, że zginął od granatu (lub pocisku) między Błoniem a Warszawą" (Piotr Bełczowski).
Historia pochówku:
Poszukiwania mogiły: "Po wojnie Rodzice Jana szukali go przez Czerwony Krzyż, ale jedynym śladem była (podobno) chustka i różaniec. Podobno była też wiadomość o miejscu spoczynku, ale dokument ten zaginął" (Piotr Bełczowski).
Źródła: Księga pochowanych żołnierzy polskich poległych w II wojnie światowej, t. I, Żołnierze września N-Z, kom. red. B. Affek-Bujalska i in., wstęp i red. nauk. E. Pawłowski, Pruszków 1993, s. 166 (dalej: KPŻP).

Urząd Miasta i Gminy Błonie, Wykaz żołnierzy Wojska Polskiego pochowanych w kwaterze wojennej na cmentarzu rzymskokatolickim w Rokitnie poległych we wrześniu 1939 r., oprac. B. Affek-Bujalska, Warszawa 1997 (maszynopis), s. 3 (dalej: Affek-Bujalska 1997).

Tradycja rodzinna (Piotr Bełczowski).

Uwagi:
Przypisy: [1] a) 13 września 1939 (źródło: Affek-Bujalska 1997); b) błędnie: 3 września 1939 (źródło: KPŻP);
Ostatnie zmiany: 2019-08-31 21:40:33 przez PiotrB79 | Jeżeli chcesz uzupełnić lub zmienić dane wciśnij -

Zdjęcia, dokumenty, pamiątki


Komentarze

Ś.P. Jan Smoliński był (prawdopodobnie) bratem mojej Babci. Odkryłem to całkiem przez "przypadek". Jest tu chyba błędnie podana data jego śmierci - powinno być 13 września a nie 3 września (2DP i 2pp 3 września znajdowały się w okolicach Borowskich Gór, gdzie toczył ciężkie walki). Za tą poprawką przemawiają także daty śmierci pozostałych towarzyszy broni oraz napis na tablicy cmentarnej w Rokitnie. Jeśli się mylę, to przepraszam. Mam nadzieję, że uda mi się dowiedzieć czegoś więcej. Mój kontakt: kspiotrsac@gmail.com

dodany przez: PiotrB79, 2013-08-15

Zweryfikowaliśmy datę śmierci pochowanego przy pomocy innego źródła i faktycznie jest to 13 września 1939 r. Dziękujemy za zwrócenie uwagi.

dodany przez: redakcja, 2013-08-20